July 28, 2008

chenta kami

28/JULY/08

genap setahun bonda AKU pergi.semalam hp asik bunyi,kol dari kaklong,msg dari abang2 aku.mereka yg terchenta ingatkan sedekah al-fatihah dan bacaan yasin buat bonda.aku kaget,bukan kerna lupa.tp betapa kerinduaan kalian buat bonda... meresahkan bibit kaseh yang kalian pendam lama.ahhh,sekali lae hati aku terpukul sebak.betapa kami menchentai mu bonda.rintih jiwa yg kami sendiri sukar memahami.malam semalam aku kol ayahnda,satu-satunya insan kaseh yg bisa merungkai kekusutan nadi bersimpul urat.aku mengerti saat ketika,betapa ayahnda sangat terasa kerinduan yang mendalam terhadap insan yang sangat dicintainya. setabah itu aku mendoakan kechentaan agung ayahnda kekal hingga surga ilahi buat mu bonda.insan pertama bertakhta di hati kami semua.

kerna chenta luhur ayahda buat arwah bonda aku zahirkan kalam penuh makna ini dari kesah ayat-ayat cinta:

bila keyakinanya datang
kasih bukan sekadar chenta
pengorbanan chenta yang agung
dipetaruhkannya...
maafkan bila dia tak sempurna
chenta ini tak mungkin dia jaga
ayat-ayat chenta bercerita.
chenta nya padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan dia bisa hidup lebih lama
namun harus dia tinggalkan chenta
ketika dia bersujud.