February 10, 2009

kalau aku mampu,izinkan aku...

saya rindu mak saya.

saya rindu abah saya.

saya rindu satu jiwa itu menyatu utuh membelai manja saya.

tuhan ,saya mohon,titipkan kaseh antara mereka sampai surga mu .

dan saya mohon terlalu amat,

pelok mereka

kuat,

sekuat chenta saya kepada dua insan paling agung ini,



moga jiwa mereka mendengar keluhan saya.

menyahut rindu yang menyapa.

dan membalas erat pelok kan kiriman saya.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,



sekali ini,saya akur,
saya benar pejam mata,
lalu membayangkan segenap ruang itu bahagia saya bersama mereka.

tuhan pinjamkan mereka berdua ,
kaseh ibu,
sayang abah,
untok kali ini saja.

kerana saya cemburu ,
abah bagai sunyi tanpa dia,
abah,moga kita bertemu dia.
dengan izin khaliq itu,
moga abah,diruang rindu kita bersua.

Buat ummi cinta pertamaku yg hakiki..

Ummi..
Ada terlalu banyak hari dalam hayat ini..
Yang dalamnya ingin aku dakapi ummi,
Ingin aku kucup dahimu dan kedua pipi,
Ingin aku tutur kata kecintaanku yg teramat di hati,
Dan ingin aku buktikan kebenaran kata & rasa cinta ini,
Selalu..pdmu yg sungguh aku kasihi..

Namun ummi..
Begitu byk hari dlm hidup ini..
Cintaku tak terlahir seperti yg di ingini,
Tiada dakapan, tiada kucupan,
Cukup sukar utk aku menuturkan..

“aku cinta ummi”
ya…
“aku cinta ummi”
dengan pasti, terlalu pasti..

dan aku pasti jua kecintaanmu padaku,
dari pengorbanan dan hari-hari hidupmu bersamaku..

namun aku tak pasti,
adakah dakapan, kucupan & kata-kata itu sama diingini,
oleh ummi yg cukup aku sayangi..
dan adakah ia cukup untuk menghiburkan hati ummi,
cinta pertamaku yg hakiki..

kerna aku ini ummi,
“pemberian” Ilahi..
yg lahir dr segala kebaikan,
dan dlm segala kebaikan & fitrah yg suci..

namun aku kini tidk sebegitu lg..
begitu byk kata2 ummi yg aku ingkari,
betapa byk ekspresi yg aku zahirkan,
yg pasti cukup utk melukai,
hati insan yg paling aku sayangi..

begitu byk cita-citamu..
yg tak bisa aku tunaikannya..
begitu byk perbezaan cara,
antara ummi dan aku,
seorang ibu & anaknya..
meski hakikatnya cita-cita kita terlalu sama..

dan entah kenapa,
dlm terlalu byk perkara,
kerdilnya diri ini terasa,
tak bisa jd “anak ummi” bak yg di cita-cita..

kerana ummi hampir terlalu sempurna,
kerana ummi terlalu byk pengorbanannya,
kerana ummi bias merasa cukup dgn Tuhannya,
meski dunia meninggalkannya sendirian cuma..

dan kerana ummi yg aku cintai itu,
terlalu asyik menerima,
dgn tabah & dgn rela,
tajam kataku menyakitinya,
tawar wajahku memandangnya,
bentakku dan 1001 kesalahanku yg tak pernah ada penghabisannya..

maafkan aku ibu,
ampuni aku mama,
redhai aku ummi..

inilah aku anakmu,
dtg memohon ampun & redhamu,
dlm hina & penuh dosa,
dlm lahir & batin yg x sepertinya..

ummi..
sungguh aku cintakanmu..
meski tak bias terucap selalu,
meski tak bisa terzahir..
dgn dakap & kucup,
dgn hadiah2 istimewa,
mahupun wajah penuh cinta,
dan ketaatan yg sempurna..

sungguh cinta ini ummi,
tetap adanya di dlm hati,
tak pernah terusik,
dan dgn izinNya..
tak akan sekali-kali berubah,
meski usia di telan dek masa,
dan zaman merubah suasana..

namun duhai ummi,
perlu aku akui,
tak bisa aku jd..
selain diri aku sendiri.

catatan ingin:cik_alkana,