March 19, 2009

"hey kekaseh puisi"


buleh saya sewa jiwa2 kamu seketika,

setiap kali aku terjaga dari lenaku aku berasa sungguh bernafas
setiap detik dan saat aku,
aku lalui dengan penuh rasa rindu.

ke kiri aku buntu,
ke hutan aku hilang
ke timur aku kosong
aku terus busan dan tertekan

seperti waktu saja terus meninggalkan aku jauh ke dasar ilang

warna aku rindu
jiwa aku biru
menunggu chentaku
umpama si buta yang melihat surga
umpama bintang berbunyi sepi


kini malam tiba lagi kerna tinggalkan cahya matahari
dibebankan dengan bunyi titisan hujan

seperti juga mahu saja aku kejar gunung yang besarnya tidak terdakap
seperti itu jugalah rindu aku pada....

kini aku harus menunggu

atau hilang saja di laut yang luas.

andai bulan itu bisa mengukir senyum
aku mahu senyuman itu adalah kerna hadiirnya kamu dalam kegumbiraan aku.
jangan menjauh.
aku maseh rapuh.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

musikal adalah jiwa aku.
menules juga adalah jiwa aku,
puisi juga adalah jiwa aku.

segala contengan jiwa itu adalah luhur rasa yang mampu aku punya.

dan ini aku pinjam bahasa mereka.

maaf.nian aku amati,teliti dan fahami.
sedap.